fbpx
Ι.Ι.Ε.Κ. | Κ.Ε.Κ | Κ.Δ.Α.Π
                                                             ΕΤΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
                             ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ (600 ΩΡΩΝ)
Το ΚΕΚ ΛΥΔΙΑ σε συνεργασία με  το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ανακοινώνουν την έναρξη της
διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για το Ετήσιο Πρόγραμμα ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ (600
ΩΡΩΝ)

Πιθανές μοριοδοτήσεις μπορεί να ισχύουν ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία
Έναρξη μαθημάτων από: 10/03/2020
Λήξη μαθημάτων: 09/03/2021
Δίδακτρα: 500 ΕΥΡΩ

1.ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους επιμορφούμενους, που μπορούν να εργαστούν αυτόνομα και
εντατικά, με τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης, ώστε να ανταπεξέλθουν σε ασύγχρονη διδασκαλία με εμπλουτισμένο και
απαιτητικό περιεχόμενο. Αν και τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για το ευρύ κοινό με τη φιλοσοφία και τις αρχές της διά
βίου μάθησης, απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, κοινωνικούς επιστήμονες, εργαζόμενους στην
υγεία και στην πρόνοια, ειδικούς της ψυχικής υγείας, σε φοιτητές, σε γονείς και σε ανθρώπους, που θέλουν να διευρύνουν
τους γνωστικούς τους ορίζοντες αναφορικά με τα μοντέλα της συμβουλευτικής και της εκπαιδευτικής παρέμβασης, την
παροχή υποστήριξης στο σχολικό και οικογενειακό πλαίσιο και γενικότερα τον εφοδιασμό με ισχυρό συγκριτικό
πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.
2. ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να:
 γνωρίζουν τις τρέχουσες επιστημονικές εξελίξεις και τη συναφή μεθοδολογία στη διδασκαλία της διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης
 αντιμετωπίζουν πρακτικά ζητήματα διδασκαλίας και να διαχειρίζονται την τάξη η οποία απαρτίζεται από μαθητές
διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης
 αντιλαμβάνονται τις πιθανές «επιπτώσεις» του ανήκειν σε μειονότητες (εθνικές, θρησκευτικές, πολιτισμικές,
κοινωνικές).
 σχεδιάζουν, να οργανώνουν και να αξιολογούν μαθήματα και εκπαιδευτικό υλικό, για όλους τους μαθητές
διαφορετικών καταβολών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
 προσεγγίζουν μεθοδολογικά σωστά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
 διαχειρίζονται αποτελεσματικά μια διαπολιτισμική τάξη
 συνθέτουν σε επιστημονικό επίπεδο, δεδομένα και ιδέες
 γνωρίζουν το νομοθετικό πλαίσιο για μετανάστες και πρόσφυγες
 προωθούν την ενσυναίσθηση απέναντι σε άλλους που είναι διαφορετικοί
 παρέχουν υπηρεσίες συμβουλευτικής στήριξης και συναισθηματικής ενδυνάμωσης των προσφύγων μαθητών και
των οικογενειών τους
 εξελιχθούν επιστημονικά και να αποκτήσουν ισχυρό εργαλείο στο βιογραφικό και το επιστημονικό τους
οπλοστάσιο
3. ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Το παρόν επιμορφωτικό πρόγραμμα αποτελείται συνολικά από δώδεκα (12 διδακτικές μηνιαίες ενότητες). Κάθε μηνιαία
ενότητα περιλαμβάνει ασύγχρονη διαδικτυακή διδασκαλία μέσω πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης. Η ασύγχρονη διαδικτυακή
διδασκαλία δεν απαιτεί την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση των επιμορφούμενων και των διδασκόντων. Οι επιμορφούμενοι
δεν είναι αναγκαίο να συνδέονται στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης την ίδια χρονική στιγμή. Αντίθετα, μπορούν να
επιλέγουν μόνοι τους το προσωπικό τους εκπαιδευτικό χρονικό πλαίσιο και να μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό.3. Δ
Οι διδάσκοντες επιλέγονται από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου κατόπιν αυστηρής επιλογής
βάσει των ακαδημαϊκών κριτηρίων και κανονισμών που έχει θεσπίσει.

Περιεχόμενα προγράμματος
4. ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
Το πρόγραμμα είναι ετήσιο και πιστώνει 600 διδακτικές ώρες.
4Α. ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ
1. Μελέτη πρωτότυπου υλικού 20-30 σελίδων ανά μηνιαία θεματική ενότητα
2. Μελέτη συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού
3. Συγγραφή τριών μικρών εργασιών (κατά το α εξάμηνο μιαανα δίμηνο, 1.500 – 3.000 λέξεων)
4. Τελικό τεστ αξιολόγησης 100 ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (μετά την ολοκλήρωση της τελευταίας
θεματικής ενότητας)
5. Συγγραφή τελικής ατομικής εργασίας (3.000 – 6.000 λέξεων)
6. Δόμηση σχεδίου μικροδιδασκαλίας (1.500‐3.000 λέξεων

4Γ. ECVET και Μοριοδοτήσεις
Όλα μας τα Προγράμματα προσφέρουν Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες Επαγγελματικής Κατάρτισης ECVET.
Ενδεικτικά, ένα πρόγραμμα 600 ωρών πιστώνει 30 ECVET (https://www.iky.gr/el/ecvet )
Τα περισσότερα Προγράμματά μας μοριοδοτούνται ως σεμινάρια, που οργανώθηκαν από δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά το
πλεονέκτημα αυτό:
 Εξαρτάται από την ισχύουσα νομοθεσία
 Διαφοροποιείται ανάλογα με την ειδικότητα του επιμορφούμενου
 Δεν αφορά το Πανεπιστήμιο, το οποίο διοργανώνει το σεμινάριο ΜΟΝΟ για τη γνώση και την επαγγελματική
ενδυνάμωση
Το Πανεπιστήμιο στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης των
επιμορφούμενων.

5. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται, αλλά δεν περιορίζεται στις παρακάτω ενότητες:
Διδακτική Ενότητα 1
Τίτλος Εννοιολογικό πλαίσιο αναφοράς της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Περιγραφή
Το τελευταίο διάστημα η πολυπολιτισμικότητα εισέβαλε στην καθημερινή μας ζωή και άσκησε
μεγάλη επίδραση στην κοινωνία μας, ως άμεση απόρροια της γενικευμένης αλληλεπίδρασης
και των μετακινήσεων των ανθρώπων. Η συνύπαρξη σε μια κοινωνία ποικίλων κοινωνικών
ομάδων με διαφορετικά εθνικά-εθνοτικά και πολιτισμικά στοιχεία είναι μια «τέχνη», η οποία
αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στη σύγχρονη εποχή. Έτσι, αναδύθηκαν ποικίλα
προβλήματα, όπως προβλήματα γλωσσικής φύσεως, κοινωνικής αποδοχής και προβλήματα
περί ενσωμάτωσης στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα. Η παρούσα θεματική έχει ως σκοπό
να αποσαφηνίσει τους όρους που σχετίζονται με την Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, όπως επί
παραδείγματι πολιτισμός, πολυπολιτισμικότητα και φυσικά προσεγγίζεται εννοιολογικά η
διαπολιτισμικότητα, η διαπολιτισμική αγωγή και η διαπολιτισμική εκπαίδευση. Επίσης,
παρουσιάζονται κάποια ιστορικά δεδομένα σχετικά με την διαπολιτισμική εκπαίδευση στην
Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο. Στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία συζητούνται πέντε
μοντέλα διαχείρισης του πολιτισμικού πλουραλισμού στην εκπαίδευση, εκ των οποίων τα δύο
είναι μονοπολιτισμικά και τα τρία πολυπολιτισμικά προσανατολισμένα. Τα μοντέλα αυτά
σχετίζονται άμεσα και με μια γενικότερη αντίληψη της συγκεκριμένης κοινωνίας και πολιτείας
για την ένταξη των μειονοτικών πληθυσμών σε αυτήν.
Διδακτική Ενότητα 2
Τίτλος Ανθρώπινα Δικαιώματα-Διαπολιτισμική επικοινωνία-Βιωματική μάθηση στη
Διαπολιτισμική εκπαίδευση
Περιγραφή
Οι πρόσφυγες/μετανάστες, προερχόμενοι από ποικίλες εμπόλεμες χώρες, με σκληρά βιώματα,
δεν αποτελούν μία ομοιογενή ομάδα: ανάμεσά τους υπάρχουν άνθρωποι με διαφορετικές
εθνικότητες, με διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά, με διαφορετικό
οικονομικό και μορφωτικό κεφάλαιο. Οι συνθήκες ζωής των προσφύγων εμφανίζουν κι αυτές
μεγάλες διαφοροποιήσεις ανάλογα με το Κέντρο Φιλοξενίας και την περιφέρεια που
βρίσκονται. Επιπλέον, μεταβάλλονται μέσα στον χρόνο με τις διαρκείς μετακινήσεις από τόπο
σε τόπο και από τα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων (ΚΦΠ) σε άλλους χώρους διαμονής
(διαμερίσματα, ξενοδοχεία κ.λπ)
Διδακτική Ενότητα 3
Τίτλος Χαρακτηριστικά προσφύγων/μεταναστών-ασυνόδευτοι ανήλικοι και Εκπαίδευση
Περιγραφή
Στο ερώτημα που προκύπτει για την αιτία αυτής της ραγδαίας αύξησης των μεταναστευτικών
και προσφυγικών ρευμάτων κυρίως προς τις χώρες του δυτικού λεγόμενου πολιτισμού οι
πολιτικές μεταβολές που συνέβησαν στην περιοχή της ανατολικής Ευρώπης, ο
υπερπληθυσμός, οι πολεμικές συρράξεις σε διάφορες πλευρές του πλανήτη, η οικονομική
δυσπραγία και η υπανάπτυξη του τρίτου λεγόμενου κόσμου, η διαρκώς αυξανόμενη ανεργία, η
δημογραφική στασιμότητα, η γήρανση του εργατικού δυναμικού στις χώρες της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και τέλος η παγκοσμιοποίηση αναφέρονται ως απαντήσεις.
Το μεταναστευτικό – προσφυγικό πρόβλημα έχει άμεσες επιδράσεις και στα εκπαιδευτικά
συστήματα των χωρών υποδοχής. Θεμελιώδης προϋπόθεση για την σοβαρή και
αποτελεσματική παιδαγωγική διαχείριση του προβλήματος αποτελεί η διαπίστωση, η
συστηματικοποίηση και η μελέτη των επιμέρους χαρακτηριστικών των προσφύγων, των
μεταναστών και των ασυνόδευτων ανηλίκων. Στη συγκεκριμένη θεματική ενότητα διερευνώνται
τα διαφοροποιά χαρακτηριστικά μεταξύ μεταναστών και προσφύγων. Μελετώνται, επίσης, οι
βασικές θεωρητικές αρχές παιδαγωγικής προσέγγισης των μεταναστών, των προσφύγων και
των ασυνόδευτων ανηλίκων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. και οι βασικοί στόχοι της
εκπαιδευτικής πολιτικής και πρακτικής στους οποίους συμφωνούν οι υποστηρικτές της
σύγχρονης αγωγής και οι οποίοι συνοψίζονται στη βελτίωση της σχολικής επίδοσης και στην
ενίσχυση της αυτοαντίληψης των παιδιών των μμεταναστευτικών και προσφυγικών ομάδων,
στην καλλιέργεια του σεβασμού και της ανεκτικότητας, στην καλλιέργεια επίσης των θετικών
στάσεων απέναντι σε άτομα με διαφορετική πολιτισμική, φυλετική και θρησκευτική
προέλευση και στην ανάπτυξη τέλος στους μμαθητές της ικανότητας να εξετάσουν
εκπαιδευτικά και κοινωνικά φαινόμενα και γεγονότα μέσα από την οπτική διαφόρων
πολιτισμών κι όχι μόνο του κυρίαρχου. Παρουσιάζονται, τέλος, ενδεικτικά παραδείγματα
παιδαγωγικού χειρισμού της πολιτισμικής ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον, όπως αυτά
προτείνονται από επιστημονικές ομάδες έρευνας, ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς.
Διδακτική Ενότητα 4
Τίτλος Προβλήματα, ανάγκες και προσδοκίες προσφύγων/μεταναστών
Περιγραφή
Η μετανάστευση είναι ένα φαινόμενο πολυσύνθετο, πολυδιάστατο και πολυεπίπεδο. Είναι
αναγκαίο να υπογραμμιστεί ότι, ενώ η μελέτη του έχει ενταθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία
χρόνια, ως φαινόμενο συμβαδίζει με την εμφάνιση του ανθρώπου. Το έντονο ενδιαφέρον στη
σύγχρονη εποχή και η συστηματική μελέτη του, προέρχεται από το γεγονός ότι άπτεται
σημαντικών πλευρών της κοινωνικής συνύπαρξης και συμβίωσης, επιδρώντας καταλυτικά στο
οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πεδίο τόσο των χωρών αποστολής όσο και
των χωρών υποδοχής. Το μεταναστευτικό και προσφυγικό πρόβλημα έχει άμεση επίδραση και
στον τομέα της εκπαίδευσης. Η μεταβολή της σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού ενέτεινε την
ανάγκη για τον επαναπροσδιορισμό των εκπαιδευτικών πολιτικών και των διδακτικών
πρακτικών, προκειμένου αυτές να ανταποκρίνονται στα προβλήματα, τις ανάγκες και τις
προσδοκίες των προσφύγων και των μεταναστών μαθητών. Στη συγκεκριμένη θεματική
διερευνώνται τα επιμέρους χαρακτηριστικά, τα οποία διαφοροποιούν τους πρόσφυγες από
14
τους μετανάστες και τα οποία διαμορφώνουν τις διαφορετικές ανάγκες και προσδοκίες τους
από το εκπαιδευτικό σύστημα των χωρών υποδοχής και στην προκειμένη περίπτωση της
Ελλάδας. Μελετώνται, τέλος, οι βασικές αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και ενδεικτικά
παραδείγματα Καλών Πρακτικών, οι οποίες συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας και της
αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης των προσφύγων και των μεταναστών μαθητών.
Διδακτική Ενότητα 5
Τίτλος Αποτελεσματικές Πρακτικές Υποδοχής, εκπαίδευσης και ένταξης
προσφύγων/μεταναστών και Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων
Περιγραφή
Είναι αλήθεια ότι η εποχή μας διακρίνεται από τις μαζικές και συνάμα ριζικές μεταρρυθμίσεις.
Οι κοινωνίες σε όλο τον κόσμο μεταβάλλονται με ρυθμούς ραγδαίους. Η ελεύθερη μετακίνηση
των ανθρώπων, η επίσης, ελεύθερη μετακίνηση κεφαλαίων, η παγκοσμιοποίηση –
διεθνοποίηση της οικονομίας και η αλματώδης τεχνολογική εξέλιξη ενθαρρύνουν έντονα την
ανάπτυξη μιας πολυπολιτισμικής οικουμένης, όπου οι κάτοικοι της δανείζονται στοιχεία από
κάθε διαφορετικό έθνος. Όλοι συμφωνούμε στο ότι η σημερινή κοινωνία χαρακτηρίζεται από
πολιτισμική ετερότητα. Ένα από τα πιο επίκαιρα κοινωνικά φαινόμενα ήταν και είναι τα
μεταναστευτικά και τα προσφυγικά κύματα, που πλαισιώνουν την τρέχουσα κατάσταση,
επιδρώντας σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία ενός παγκόσμιου πολυπολιτισμικού
περιβάλλοντος. Η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες πολύ γρήγορα έγινε μια πολυπολιτισμική
κοινωνία. Στην συγκεκριμένη θεματική ενότητα καταδεικνύεται η ανάγκη των προσφύγων,
μεταναστών, παλιννοστούντων να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία, καθώς επίσης
παρουσιάζονται και οι αποτελεσματικότερες πρακτικές υποδοχής, εκπαίδευσης και ένταξης
των πολιτισμικά «άλλων». Η υποδοχή, η εκπαίδευση και η ενσωμάτωση των πολιτισμικά
«άλλων», στο κοινωνικό γίγνεσθαι της ελληνικής κοινωνίας, είναι απαραίτητη για την ομαλή
λειτουργία και εξέλιξη της κοινωνίας.
Διδακτική Ενότητα 6
Τίτλος Αναστοχαστικά αναλυτικά προγράμματα και μορφές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης
Περιγραφή
Στην ενότητα αυτή θα παρουσιαστούν τρόποι δημιουργικής ενσωμάτωσης της εμπειρίας
αλλοδαπών μαθητών μέσω της ανάλυσης διαφορετικών διδακτικών προσεγγίσεων που
προωθούν τη συμπερίληψη και την ουσιαστική διαπολιτισμική επικοινωνία στα πλαίσια της
σχολικής τάξης. Για παράδειγμα, θα δούμε θεωρητικά πλαίσια όπως η Κριτική Παιδαγωγική,
Παιδαγωγική της Ειρήνης, η Διαχείριση Συγκρούσεων, αλλά και προσεγγίσεις όπως τα
ομαδοσυνεργατικά σχήματα μάθησης, η αξιοποίηση της τέχνης και η χρήση των ΤΠΕ, και θα
συζητήσουμε παραδείγματα δημιουργικής εισαγωγής τους στην εκπαιδευτική δραστηριότητα
με σκοπό την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής συνείδησης. Στη συνέχεια θα συζητήσουμε τις
συστάσεις της ΟΥΝΕΣΚΟ και άλλων φορέων για την εισαγωγή και διαρκή αξιοποίηση του
διαπολιτισμικού διαλόγου μέσα στο σχολικό πλαίσιο.
Διδακτική Ενότητα 7
Τίτλος Διδακτικές στρατηγικές και μέθοδοι διδασκαλίας της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης
γλώσσας.
Περιγραφή
Η ελληνική κοινωνία βιώνει μια έντονη πολυπολιτισμικότητα. Από χώρα αποστολής
μεταναστών που ήταν η Ελλάδα μέχρι το 1960, γίνεται χώρα υποδοχής. Τα δεδομένα της
ελληνικής κοινωνίας από το 1970 και μετά συνέχεια αλλάζουν. Πλέον η ελληνική κοινωνία
εγκαταλείπει την μονοπολιτισμική εμφάνιση που είχε, πριν την μεγάλη εισροή μεταναστών,
παλιννοστούντων και προσφύγων που συντελέστηκε από τη δεκαετία του 1980 και μετά. Η
ελληνική κοινωνία σήμερα πρέπει να διαχειριστεί αυτό το μεγάλο πολυπολιτισμικό κεφάλαιο.
Ευρώπης. Κύριο μέλημα της πολιτείας είναι να μπορεί να σεβαστεί και να διατηρήσει την
διαφορετικότητα και όχι να την εξαλείψει και να την αφομοιώσει. Βέβαια, ο σεβασμός στον
πολιτισμό των «άλλων» συμβαδίζει με τον σεβασμό του πολιτισμού της χώρας υποδοχής. Η
ομαλή ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία απαιτεί, ιδιαίτερα
από τα νέα μέλη της, την ικανοποιητική γνώση της γλώσσας της χώρας υποδοχής. Η γνώση
της γλώσσας σημαίνει εμμέσως πλην σαφώς επικοινωνία. Το ρήμα «μιλάω» ισούται με το
ρήμα «επικοινωνώ» σε μια κοινωνία. Για αυτό το λόγο το κράτος υποδοχής των ευάλωτων
κοινωνικών ομάδων θα πρέπει να μεριμνήσει να μάθει την επικρατούσα γλώσσα της
κοινωνίας στα νέα μέλη του (μετανάστες & πρόσφυγες), με σκοπό να ενταχθούν καλύτερα στο
ελληνικό κοινωνικό ιστό. Βέβαια, η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης ή ως ξένης,
για να γίνει γρήγορα αντιληπτή και κατανοητή από τους μη γηγενείς πληθυσμούς, θα πρέπει
να υπακούει σε ορισμένες στρατηγικές διδασκαλίας και σε συγκεκριμένες μεθόδους
διδασκαλίας, ώστε να γίνει κτήμα των πολιτισμικά «άλλων», σε σύντομο χρονικό διάστημα
και χωρίς την καταβολή ιδιαίτερης προσπάθειας.
Διδακτική Ενότητα 8
Τίτλος
Σχεδιασμός και υλοποίηση Διαπολιτισμικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Περιγραφή
Στην ενότητα αυτή θα μάθουμε πώς να αναπτύσσουμε, να υλοποιούμε και τέλος να
αξιολογούμε διαπολιτισμικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Αρχικά θα αναφερθούμε στις αρχές
της διαπολιτισμικής διδακτικής και σε συγκεκριμένες πρακτικές και στρατηγικές διδασκαλίας
και διδακτικές προσεγγίσεις. Έπειτα, θα αναφερθούμε στη μέθοδο του Καθολικού Σχεδιασμού
για τη Μάθηση και την έννοια και τις μεθόδους της Διαφοροποίησης της διδασκαλίας και θα
συζητήσουμε πώς οι αρχές των δύο αυτών προσεγγίσεων μπορούν να αξιοποιηθούν στον
σχεδιασμό διαπολιτισμικών εκπαιδευτικών περιβαλλόντων. Θα δούμε παραδείγματα
εφαρμογής τους σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ή σε προγράμματα project. Στη συνέχεια, μεταξύ
άλλων, θα χρησιμοποιήσουμε και το πλαίσιο των Stephan&Stephan (2013), όπου
περιγράφονται με σαφήνεια τα βήματα σχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων και
δραστηριοτήτων:
Στάδιο πρώτο: επιλογή πολιτισμικών/ εθνικών ομάδων που θα συμμετάσχουν
Στάδιο δεύτερο: καταγραφή των στόχων του προγράμματος
Στάδιο τρίτο: επιλογή σχετικών θεωριών πολιτισμού, πολιτισμικής αλλαγής και προσαρμογής
Στάδιο τέταρτο: επιλογή συγκεκριμένων ψυχολογικών και επικοινωνιακών διαδικασιών που
βασίζονται στους στόχους και τη θεωρία
Στάδιο πέμπτο: επιλογή τεχνικών και διαδικασιών που θα ενεργοποιήσουν αυτές τις
διαδικασίες
Στάδιο έκτο: αξιολόγηση του προγράμματος και των διαδικασιών με τις οποίες επιτεύχθηκαν
τα αποτελέσματα αυτά.
Στο τέλος της ενότητας, μετά από κριτική σύνθεση των παραπάνω προσεγγίσεων, θα
καταλήξουμε σε ένα γενικό μοντέλο ανάπτυξης προγραμμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
σε μορφή οδηγού για να βοηθήσει την καθημερινή εκπαιδευτική πράξη.
Διδακτική Ενότητα 9
Τίτλος
Διαχείριση διαπολιτισμικής τάξης
Περιγραφή
Τα θέματα που άπτονται της διαχείρισης της διαπολιτισμικής τάξης είναι ποικίλα. Στο πλαίσιο
της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας διερευνώνται οι λεγόμενες Καλές Πρακτικές.
Επικουρικά, μελετώνται ακροθιγώς ορισμένες πτυχές της βιωματικότητας στην εκπαιδευτική
πράξη και στοιχεία των ομαδοσυνεργατικών μεθόδων. Οι Καλές Πρακτικές είναι πρωτοβουλίες
ή δράσεις, οι οποίες έχουν εφαρμογή στο νομικό πλαίσιο, στην απασχόληση, στη διαμονή,
στην καταπολέμηση των διακρίσεων και του ρατσισμού, στην εκπαίδευση κ.α. και οι οποίες
τεκμηριωμένα αποδεικνύεται ότι αποδίδουν. Οι καλές πρακτικές στο εκπαιδευτικό πλαίσιο,
ειδικότερα, αφορούν στις δράσεις οι οποίες δημιουργούν πρόσφορο έδαφος παιδαγωγικής
ενεργοποίησης και συμμετοχής όλων των μαθητών, ώστε να βελτιωθεί η απόδοσή τους. Οι
καλές πρακτικές προέκυψαν ως πρόταση υπέρβασης του προβλήματος το οποίο για
ορισμένους ερευνητές εντοπίζεται τόσο σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής όσο και σε
επίπεδο εκπαιδευτικής πράξης και το οποίο είναι η μη ύπαρξη περιθωρίων πλουραλιστικής
προσέγγισης της πολιτισμικής ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον. Το γεγονός αυτό
θεωρείται ότι αποτελεί βασικό παράγοντα που κατατείνει στη σχολική αποτυχία των μαθητών
με διαφορετική εθνική, γλωσσική, θρησκευτική ή πολιτισμική ταυτότητα. Οι Καλές Πρακτικές
προτείνονται ως εργαλείο υπέρβασης αυτού του αδιεξόδου. Έχουν ως απώτερο σκοπό την
παροχή ίσων ευκαιριών για ολόπλευρη ανάπτυξη όλων των μαθητών ανεξάρτητα από το
εθνικό, γλωσσικό, θρησκευτικό ή πολιτισμικό τους υπόβαθρο. Θεμελιώνονται θεωρητικά σε
παιδαγωγικές θεωρίες, όπως αυτή της κριτικής παιδαγωγικής, οι οποίες διέπονται από τις
αρχές της χειραφετητικής λειτουργίας της εκπαίδευσης, της πρόταξης σε επίπεδο σκοπών και
στόχων του κοινωνικού μετασχηματισμού, της παροχής ίσων ευκαιριών, της πολυφωνίας και
της αλληλεγγύης.
Διδακτική Ενότητα 10
Τίτλος Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας των Κοινωνικών Επιστημών
Περιγραφή
Το μάθημα φέρει εισαγωγικό χαρακτήρα στη μελέτη των δύο ρευμάτων ερευνητικής
μεθοδολογίας που έχουν κυριαρχήσει στις κοινωνικές επιστήμες. Μετά το πέρας αυτού, οι
συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν τη
διαφοροποίηση της ποσοτικής στρατηγικής έρευνας από την ποιοτική στρατηγική στη βάση
τριών κεντρικών σημείων: α. τη σχέση μεταξύ θεωρίας και έρευνας, β. τα επιστημολογικά
ζητήματα και γ. τα οντολογικά ζητήματα, όπως αυτά ανακύπτουν στη μελέτη του κοινωνικού
κόσμου.
Διδακτική Ενότητα 11
Τίτλος Συγγραφή πτυχιακής εργασίας και μεθοδολογία έρευνας
Περιγραφή
Οι εκπαιδευόμενοι θα εκπονήσουν επιστημονική εργασία 3.000-6.000 λέξεων.
Διδακτική Ενότητα 12
Τίτλος Δόμηση σχεδίου μικροδιδασκαλίας
Περιγραφή Οι επιμορφούμενοι θα πρέπει να oργανώσουν την δομή μιας μικροδιδασκαλίας βασισμένης
στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. Οι αρχές τις μικροδιδασκαλίας θα διευκρινιστούν με
την μελέτη ψηφιακού υλικού και συγκεκριμένων οδηγιών.
6. ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
Ακολουθείται αυστηρά η ακαδημαϊκή δεοντολογία και οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτή οδηγεί στην απώλεια της
ιδιότητας του επιμορφούμενου, δίχως επιστροφή διδάκτρων.
Τα έγγραφα αιτήματα απαντώνται μέσα σε 7 εργάσιμες μέρες.
7. ΠΡΑΣΙΝΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Όλες οι επικοινωνίες γίνονται ψηφιακά. Σε ψηφιακή μορφή αποδίδονται όλα τα πιστοποιητικά και οι βεβαιώσεις μέσα σε 1
έως 3 μήνες από την περάτωση των σπουδών.
1. Τα δίδακτρα δεν επιστρέφονται σε καμία περίπτωση παρά μόνο εάν ακυρωθεί ή δεν πραγματοποιηθεί το
πρόγραμμα με υπαιτιότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Με την υποβολή της αίτησης παραιτείσθε από
κάθε απαίτηση για επιστροφή διδάκτρων ή για οποιαδήποτε άλλη αλλαγή.
2. Ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τα e-mail που είναι
διαθέσιμα είναι τo  info@keklidia.gr. Για να
μπορούμε να επεξεργαζόμαστε τα αιτήματα σας θα πρέπει απαραιτήτως στο θέμα να αναγράφονται τα
εξής στοιχεία, ονοματεπώνυμο, πρόγραμμα και κύκλος σπουδών (πχ. Μαρία Παπαδοπούλου, Ειδική
Αγωγή, Η’ Κύκλος). Οποιοδήποτε e-mail χωρίς αυτό το θέμα θα αγνοείται.
3. Το πρόγραμμα μαθημάτων είναι ενδεικτικό και μπορεί να αλλάζει ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των
διδασκόντων, την ανάρτηση υλικού και τις εκπαιδευτικές ανάγκες.
4. Τα νέα πιστοποιητικά του Πανεπιστημίου Αιγαίου απονέμονται ηλεκτρονικά από το Κέντρο Δια Βίου
Μάθησης. Συνήθως αποδίδουν Ευρωπαϊκές Επαγγελματικές πιστωτικές μονάδες (Ecvet) και ο χρόνος
αποστολής τους στους υποψηφίους εξαρτάται από την ολοκλήρωση των ακαδημαϊκών και οικονομικών
ελέγχων. Κατά μέσο όρο τα πιστοποιητικά αποστέλλονται μέσα σε διάστημα 1 έως 3 μηνών από την
ολοκλήρωση του προγράμματος.
5. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής οποιουδήποτε σημείου της προκήρυξης ανάλογα
με τις εκπαιδευτικές και διοικητικές ανάγκες. Η παρούσα προκήρυξη δεν είναι κατ´ ουδένα τρόπο
δεσμευτική για τα Προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
6. Πληροφορίες για πιθανές μοριοδοτήσεις ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία μπορούν να ληφθούν από
τους αρμόδιους φορείς και όχι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
7. Η εγγραφή στα Προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου συνεπάγεται την αποδοχή της διατήρησης των
προσωπικών δεδομένων και της αξιοποίησης τους για εκπαιδευτικούς και διαφημιστικούς σκοπούς.
8. Η εγγραφή στα Προγράμματα συνεπάγεται τήρηση της ακαδημαϊκής δεοντολογίας και των κανόνων καλής
συμπεριφοράς. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από τους κανόνες του Πανεπιστημίου και της ευγένειας μπορεί
να αποκλείσει τον επιμορφούμενο από τα Προγράμματα, χωρίς επιστροφή διδάκτρων ή απονομή
οποιασδήποτε βεβαίωσης.
9. Η λογοκλοπή ή ο λογοδανεισμός οδηγούν στην αποβολή του επιμορφούμενου από το πρόγραμμα χωρίς
κανένα δικαίωμα επιστροφής διδάκτρων.
10. Το Πανεπιστήμιο αποκτά το copyright του υλικού που παραδίδουν οι επιμορφούμενοι στα πλαίσια των
εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Επίσης, όλο το υλικό του Πανεπιστημίου προστατεύεται από copyright
και η με οποιαδήποτε μορφή αναπαραγωγής του έχει νομικές κυρώσεις.
11. Οι αξιολογικές κρίσεις για το πρόγραμμα και άλλες προτάσεις απαγορεύεται ρητά να αναρτώνται υπό
μορφή σχολίων ή άλλων μέσων στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης ή σε άλλες ομάδες δικτύωσης.
Προτάσεις, κριτικές και σχόλια γίνονται μόνο στο ειδικό έντυπο αξιολόγησης και λαμβάνονται σοβαρά
υπόψη. Τα έγγραφα αιτήματα των επιμορφούμενων απαντώνται μέσα σε 7 εργάσιμες μέρες.
12. Η κατανόηση των όρων «σύγχρονος» και «ασύγχρονος» ως μεθόδων διδασκαλίας θεωρείται αυτονόητη
και το ίδιο ισχύει για την άριστη γνώση υπολογιστών, που είναι εκ των ουκ άνευ προϋπόθεση για την
παρακολούθηση των προγραμμάτων. Αδυναμία των επιμορφούμενων να κατανοούν τις μεθόδους
διδασκαλίας ή προβλήματα που απορρέουν από την ελλιπή γνώση υπολογιστών, δεν θα επιτραπεί να
επηρεάσουν την ποιότητα των προγραμμάτων. Το Πανεπιστήμιο διατηρεί το δικαίωμα να σταματήσει τη
φοίτηση οποιουδήποτε αποτυγχάνει στους δύο παραπάνω τομείς, χωρίς καμιά αποζημίωση.
13. Η απουσία από τα μαθήματα και τις δράσεις των προγραμμάτων, όπως αυτές κάθε φορά καθορίζονται,
μπορεί να οδηγήσει στον αποκλεισμό από τα Προγράμματα χωρίς επιστροφή διδάκτρων ή απονομή
βεβαίωσης.
14. Τα Προγράμματα Ψυχικής και Κοινοτικής Υγείας προσφέρουν διάφορα προνόμια στους σπουδαστές τους,
όπως έκπτωση εως 50% σε ένα επόμενο ετήσιο πρόγραμμα ή δωρεάν επιμορφώσεις σε διάφορους
τομείς. Κάθε επιμορφούμενος δικαιούται μια φορά την ειδική αυτή μεταχείριση.
15. Τα Προγράμματα Ψυχικής και Κοινοτικής Υγείας είναι πρόθυμα να επιλύσουν κάθε πρόβλημα, που
φυσιολογικό είναι να προκύψει κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, αρκεί
α. Να μη γίνεται υπέρβαση ιεραρχίας
β. Να απευθύνονται εγγράφως και με ακριβή τρόπο στη γραμματεία των Προγραμμάτων